سلام . چرا حضرت امام علی(ع) پس از جنگ جمل عایشه را قصاص نکرد ؟ ایا خلاف عدالت نبود ؟

سرخسی فقیه و عالم بزرگ سنی پاسخ این شبهه را می دهد :
وبلغنا عن علی رضى الله عنه … ولما قیل لعلى رضى الله عنه یوم الجمل الا تقسم بیننا ما أفاء الله علینا قال فمن یأخذ منکم عائشة وانما قال ذلک استبعادا لکلامهم واظهارا لخطأهم فیما طلبوا وإذا أخذت المرأة من أهل البغی فان کانت تقاتل حبست حتى لا یبقى منهم أحد ولا تقتل لان المرأة لا تقتل على ردتها فکیف تقتل إذا کانت باغیة وفى حال اشتغالها بالقتال انما جاز قتلها دفعا … المبسوط،ج10،ص127
از علی رضی الله عنه آموختیم که … هنگامی که به وی در جنگ جمل گفته شد که آیا غنائم را تقسیم نمی کنی ، فرمود : کدام یک از شما عائشه را برای خود بر می دارد و همانا این را گفت تا خطای ایشان را ظاهر نماید در آنچه که طلب نمودند و اگر زنی از اهل بغی و تجاوز گرفتار شود اگر جنگیده باشد حبس می شود تا احدی از آنها باقی نماند و کشته نمیشود زیرا زن به خاطر ارتدادش کشته نمی شود چه برسد پس چگونه کشته شود در حالی که ستمکار باشد و در هنگام جنگ می توان جایز است او را کشت …
پس در نظر این عالمی سنی از نظر حکم فقهی عایشه نباید قصاص میشد.
و در ثانی امیر المومنین علی علیه السلام دستور رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم را اجرا نمودند آنجا که فرمودند :
أَبُو نُعَیْمٍ قال: حَدَّثَنَا عَبْدُ الْجَبَّارِ بْن العباس الهمدانى، عَنْ عَمَّارٍ الدُّهْنِى، عَنْ سَالِمِ بْنِ أَبِى الْجَعْدِ، عَنْ أُمِّ سَلَمَةَ، قَالَتْ: ذَکَرَ النَّبِى (ص) خُرُوجَ بَعْضِ نِسَائِهِ أُمَّهَاتِ الْمُؤْمِنِینَ، فَضَحِکَتْ عَائِشَةُ، فَقَالَ: ” انْظُرِى یَا حُمَیْرَاءُ، أَنْ لا تَکُونِى أَنْتَ “، ثُمَّ الْتَفَتَ إِلَى عَلِى، فَقَالَ: یَا عَلِى، ” وُلِّیتَ مِنْ أَمْرِهَا شَیْئًا فَارْفُقْ بِهَا “.
از ام سلمه نقل شده است که رسول خدا (ص) از شورش برخى از همسرانش خبر داد عایشه از این خبر خندید پیامبر به او فرمود: «مراقب باش اى حمیراء که تو نباشى» سپس رو به على علیه السّلام کرد و گفت: «اى ابو الحسن اگر کارى از امور او را عهده دار شدى با او مدارا کن».
البیهقی، (متوفاى458هـ)، دلائل النبوة، ج 6، ص411، طبق برنامه الجامع الکبیر.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*